Technovium's Talenten: Studenten Transformeren Ideeën in Digitale Realiteit
Geplaatst op 9 November, 2023
Docent ->Davor Radic
CreateReadUpdateDelete (CRUD) lessen is gebaseerd op ervaring en zelfontdekking als toekomstige softwareontwikkelaar. De basis is het werken aan één project waar verschillende disciplines aan bod komen. Ik noem een van die disciplines: Backend (node.js, firebase), Frontend (vue, nuxt), Testen (cypress), Unity (c#).
Bij dit werk (software development) is communicatie tussen intern teams uiteraard belangrijk, zoals we tijdens de lessen zagen dat ertussen backend en front-end, testers, unity-ontwikkelaars en backenders werd gecommuniceerd. Voorbeeld: Als een blog wordt gebouwd, design wordt gemaakt. Dan moeten informatie worden opgehaald. Dit is waar backenders voor moeten zorgen. Natuurlijk testers alles moeten testen en test scripts schrijven (als iets niet goed is, dan wordt dat ook naar backenders gecommuniceerd). Jezelf vinden/ontdekken als programmeur is erg belangrijk. Je eigen talenten ontdekken. Hoe ontdek je eigen talent? Afhankelijk van de situatie kan ik anders beginnen, maar meestal start ik als volgt:
Ik stel als eerst de vraag aan de student wat hij graag zou willen doen?Wij weten dat iedereen vanuit een interne motivatie veel meer te bereiken is dan,wanneer er iets moet gebeuren en daar geen intrinsieke motivatie voor is.Dit heb ik wel ingekaderd door verschillende vacatures te plaatsen.Ze kregen optie om op volgende vacatures te solliciteren:
Testen FrontEnd (end to end)
Backend (node.js, firebase)
FrontEnd (react, vue, next of nuxt)
Technische team leider
Testen Backend API (cyprus, node.js)
Unity C#
Het volgende punt is om te ervaren wat de student denkt dat iets voor hem is en met realiteit check doen. Realiteit is uiteindelijk cijfer, reflectie, feedback (wat we aan einde (tussen) van periode hebben gedaan).
Zo hebben de studenten de door hen gekozen techniek ervaren en kunnen ze verder beslissen of ze verder gaan of blijven en zich verdiepen. De groep zit in het derde jaar en ze hadden veel te leren in het eerste en tweede jaar. Omdat ze steeds dichter bij hun werk of verdere studie komen, is het vinden van talent een belangrijk onderdeel, omdat ze van daaruit kunnen functioneren op het werk. Ook hadden we externe communicatie (simulatie) waarbij Bas de Wildt de werkgever was. Levensechte project die niet anders is dan in het bedrijfsleven. Als we naar de kwalificatie kijken, kan ik zeggen dat elk onderdeel werd geraakt, maar niet door iedereen, omdat er talent niet is bij iedereen hetzelfde.
Student Juul van Tilburg
Voor het project Technovium Unlimited werkte ik aan de frontend van de website. Na analyse van de oude site identificeerde ik verbeterpunten, besprak deze met de opdrachtgever en creëerde wireframes. Na goedkeuring heb ik deze omgezet naar een ontwerp, wat ik verfijnde na overleg met de opdrachtgever. Vervolgens heb ik de website geprogrammeerd met Nuxt voor verbeterde SEO, omdat de opdrachtgever dit wenste, gezien de oorspronkelijke website in Vue was gebouwd.
Tijdens dit project heb ik geleerd te werken met het Nuxt JavaScript-framework, dat gemakkelijk te leren was vanwege de overeenkomsten met React. Bovendien heb ik mijn communicatieve vaardigheden met de opdrachtgever verbeterd door gerichte vragen te stellen voor duidelijke en snelle antwoorden. De belangrijkste les was om onder druk te presteren. Onder een strakke deadline moest ik zorgvuldig plannen welke onderdelen prioriteit hadden. Hoewel ik sommige geplande ontwerpgerelateerde elementen niet kon realiseren vanwege de korte tijd, wil ik mezelf in het vervolg uitdagen om deze complexere aspecten aan te pakken. Daarnaast trekt het werken aan de backend API mijn interesse, aangezien dit een kans biedt om mijn vaardigheden verder uit te breiden.
Juul van Tilburg ->
juulvt.nl Student Iris Reijnen
Mijn ervaring met het TechnoviumUnlimited-project was boeiend en leerzaam. In dit avontuur testte ik de API met behulp van Cypress en ik vond al snel dat ik er enorm van genoot. Het begin was uitdagend, maar al snel begon ik de kunst van testen te begrijpen en ervan te genieten. Tijdens het proces ontdekte ik enkele fouten en besefte ik hoe cruciaal testen is voor een naadloze gebruikerservaring. Nu kijk ik uit naar mijn volgende stap. Of het nu het creëren van een front-end, back-end of het ontwikkelen van een game, ik ben vastbesloten om mijn programmeervaardigheden verder te ontwikkelen en concreet waardevolle resultaten te realiseren.
Iris Reijnen ->
github.com/IrisReijnen Student Moenir el Ibrahimi & Roy Buhler
Ik heb testscripts gemaakt in Cypress voor dit project. In het begin is het moeilijk, en over het algemeen vind ik het niet makkelijk. Maar als je eenmaal begint te begrijpen hoe het werkt, kan het best leuk zijn. Het is belangrijk om goed te praten met je team over fouten die ze hebben gemaakt, dus wees je daarvan bewust. Ik vond het prettig om met de Cypress-software te werken, omdat het vrij logisch is zodra je weet wat je moet doen. Over het algemeen was het een positieve en leuke ervaring, samenwerken met vriendelijke mensen.
Moenir el Ibrahimi ->
github.com/MoenirElIbrahimi Roy Buhler ->
roybuhler.nl Sudenten: Jasper van Uden & Sven Bökkerink
Wij hebben gewerkt aan de Back-end van Technovium Unlimited. Eerste paar lessen hebben we besteed om Node.js te bestuderen omdat we daar nog bijna geen kennis van hadden. Daarna kregen we van onze opdrachtgever kleine opdrachtjes om mee te beginnen. Van het weergeven van bepaalde blogs tot het op orden maken van de database. Het werken aan zoon groot project is toch wel een enorme ervaring. Het werken met een echt team van verschillende Developers/product owners en het werken met een grote online database. Tijdens dit project hebben we geleerd dat het goed is dat je werk word getest. Wanneer wij dachten dat het af was zagen de testers nog foutjes waardoor onze code nog geperfectioneerd kon worden.
Jasper van Uden
github.com/jaspervanuden Sven Bökkerink
github.com/sbokkerink Student: Niels Toeman
Mijn naam is Niels Toemen en ik heb gewerkt aan een snowboard game in Unity. Het doel van de game is het caracter op de piste houden en de meeste punten scoren. Voor de game heb ik de Dynamic Snow System gebruikt van Yass Creations (https://assetstore.unity.com/packages/3d/environments/dynamic-snow-system-for-unity-78148). Ook is er onderzoek geweest naar unity splines voor animaties over ramps en jumps. Hier is verder niet veel van terecht gekomen aangezien unity splines niet geschikt is voor dit soort doeleinden en het beste gebruikt kan worden voor world generation en repeated animations voor nu. De game maken voor Technovium Unlimited was zeker leuk. Je leert veel en krijgt veel creative vrijheid in wat je mag en kan maken.
Niels Toeman ->
github.com/nielstoemen Student: Don Fokker
Unity GameDev Don Fokker Hoe heb ik het ervaren? Ik vond het een leuk en interessant project waar ik nieuwe skills kon uitbreiden op het gebied van game engines en C#. Dat ik niet eerder heb gedaan binnen de opleiding. Wat vindt ik leuk/minder leuk? Wat ik vooral leuk vond was de uitdaging, vooral om alles zelf uit te zoeken en te testen al moet ik wel zeggen debuggen kon soms wel vermoeiend worden. Maar het eindresultaat maakte het waard! Waar liep ik in vast? Ik ben vooral vast kommen te zitten met de physics engine omdat kleine waardes al het verschil was tussen werkend of kapot. Zou ik gamedev aanraden? Ligt eraan om eerlijk te zijn het is uitdagend wat het leuk maakt, maar de markt is zeer competitief wat het wel moeilijk maakt als je een baan erin zoekt. Ik zou dan zeggen dat het aan de persoon zelf ligt. Wat zou ik de volgende keer anders doen? Ik denk niet dat ik teveel zou veranderen van wat ik nu heb geleerd. Ik ben op zich best tevreden over de resultaten. hoogst uit minder tijd stoppen in testen als ik iets moest kiezen?
Don Fokker
github.com/donfokker Student:
Michal Bezulski Voor CRUD ik heb gekozen om een FPS spel te maken in Unity. Ik heb Unity gekozen omdat ik het al een beetje ken in wilde wat meer leren hoe het werken. Ik besloot om een tutorial naamaken van een Youtuber genoemd “Dave/GameDevelopment”. Ik heb geleerd over kogel drop en hoe een script moet berekenen zodat het kogel van jouw wapen naar target schiet. Gebruiken van Unity kan moeilijk zijn voor beginners omdat debuggen wordt niet makkelijk aangegeven wanneer je een type fout hebt gemaakt. Ik vond het erg leerzaam toch heb ik nog niet alles perfect, maar dat komt van zelf als ik het meer ga gebruiken.
Michal Bezulski
https://github.com/Michsow/CRUDtestingGROUND